Ontslagaanvragen worden vaak slecht voorbereid’, meldt het UWV Werkbedrijf eind 2009 in de media. Vooral MKB-bedrijven zijn volgens het UWV Werkbedrijf slecht op de hoogte van ontslagprocedures.
Een ontslagprocedure is voor de werkgever en werknemer meestal een onaangename kwestie, laat staan als het financieel en in tijd uit de hand loopt. Het is dan ook zaak om als werkgever een ontslag goed voor te bereiden en op tijd deskundig advies in te winnen. Een zorgvuldig verlopen ontslagprocedure neemt veel onrust weg bij de achterblijvende werknemers en is goed voor het imago van de organisatie.
Top 7 meest voorkomende valkuilen bij ontslagzaken:
Belangrijk is de vraag: ‘Wat is de reden van het ontslag?’ Is er sprake van disfunctioneren, ontslag door reorganisatie, bedrijfseconomische reden, is er sprake van een collectief ontslag of ontslag na twee jaar ziekte? Elke situatie heeft zijn eigen ontslagregels.
Het is van belang de werknemer goed te behandelen. Meldt het ontslag altijd in een persoonlijk gesprek en leg duidelijk uit:
Leg het gesprek en de gemaakte afspraken goed vast op papier. Door de werknemer ook juridische ondersteuning aan te bieden weet de werknemer dat hij/zij door zijn werkgever goed behandeld wordt. Het ontslag kan hierdoor soepeler verlopen. Kirala biedt deskundige begeleiding bij ontslag en heeft contact met verschillende goede advocatenbureaus die voor een afgesproken bedrag de werknemer kunnen ondersteunen. Het kan je als werkgever veel ellende en kosten besparen.